• Forsiden
  • Kategorier
  • Arkiv
  • Slutt å klag på yrket mitt!

    • 25.10.2016, 20:16

    //gjesteinnlegg fra min mann

     

    Bakgrunnen for at jeg har valgt å låne min kones blogg for dette innlegget er enkelt; Jeg har rett og slett sett meg lei på at yrket mitt svertes og klages på i diverse medier og forum. Sjeldent har jeg sett andre yrker som må forsvare den jobben de gjør, slik som vi er nødt til med jevne mellomrom. Enten handler det om pris, eller så handler det om at vi må tilpasse oss kundegruppen som ikke ønsker å bruke dagen på våre tjenester. Når jeg forteller andre hva jeg holder på med, så er ofte reaksjonen at vi må tjene så godt fordi prisene er så stive. Når jeg begynte på jobben som trafikklærer i Vadsø, så følte jeg at jeg måtte forsvare timeprisen, og jevnlig forklare folk hvorfor vi tok oss betalt for at de skulle få et førerkort. Så i stedet for å gjenta meg selv daglig ovenfor andre mennesker, så har jeg valgt denne plattformen for å forklare hvorfor vi også dessverre er nødt til å ta oss betalt for de tjenester vi leverer. 

     


     

    For det første så er det en utbredt misforståelse der ute at vi prøver å melke hver elev for så mange timer som vi klarer. Jeg kan nok med sikkerhet si at de aller fleste seriøse trafikkskoler ikke jobber på denne måten. I likhet med det offentlige skoleverket jobber vi også med læreplaner utarbeidet av Staten, som vi både ønsker og må følge. Dette for at eleven skal komme opp på det nivået som kreves for å erverve et førerkort i Norge. Når vi har veiledningssamtaler med elevene våre og sier at vi trenger mer trening på noen øvelser, så er det fordi de trenger mer øvelse, og ikke fordi vi prøver å skvise noen ekstra kroner ut av de. Det er faktisk mindre lønnsomt for oss trafikkskoler å holde på elever å dra en masse timer ut av de, framfor å få de opp på riktig nivå slik at de består, og dermed få nye elever inn. Dersom vårt mål hadde vært å ha elever inne i månedsvis og kjøre en masse unødvendige timer med de, så vil jeg tro at vi hadde fått problemer med å ta inn nye elever ettersom at mange skoler ikke har kapasitet til å kjøre 1000 timer i uken. Nå skal ikke jeg prate for alle andre trafikklærere i bransjen, men de som har en viss stolthet over det de holder på med, sørger for at eleven når målene i læreplanen, slik at de er best mulig skikket til å ta en førerprøve, og at de blir trygge sjåfører i tiden som kommer etter det.

     

    Prisnivået på kjøretimer vil variere rundt om i landet. Slik er det, og slik fungerer det for mange andre varer og tjenester også. Nå har jeg ikke fullstendig oversikt over hvilke timepriser alle skoler tar utgangspunkt i, men prisen på klasse B kjøretimer ligger mellom 500-700 kr for 45 minutters kjøretimer. Høres dyrt ut? Ja for mange gjør det nok det, men så må man tenke på at det er veldig mange ungdommer som tar dette førerkortet. De går gjerne på skole, og har i utgangspunktet et stramt budsjett. Det aller meste vil nok ses på som dyrt for denne kundegruppen. Men jeg ønsker å klargjøre litt for hvorfor timeprisene er slik. Trafikkskolene beholder ikke alle disse pengene som ren profitt. For å drifte en trafikkskole er det krav om at skolen skal ha et lokale, de skal ha biler som er skolegodkjent. Det vil si at det må påmonteres en del ekstra utstyr som også koster en del penger.. Bilene som brukes må ha drivstoff, det skal betales årsavgifter, forsikringer og eventuelle bompenger. Ofte er det ansatt en person på kontoret som tar seg av det administrative som skal ha lønn, samtidig som trafikkskolen skal ha diverse teknologisk utstyr for å kunne holde diverse kurs. I tillegg skal også trafikkskolen betale skatter, og de ansatte skal ha lønn slik at de har råd til å opprettholde en viss levestandard. Nå er skattelistene åpen for alle, så jeg kan spare dere bryet med å gå inn der å sjekke meg. Jeg hadde i overkant av 550.000 kroner i lønn forrige kalenderår. Jeg ser selv på dette som en bra årslønn, men jeg har også jobbet dager fra kl 07:00 til 20:00 i perioder grunnet kjøretimer, trafikale grunnkurs og opplæring på snøscooter. Og om jeg ikke husker helt feil, så hadde ikke trafikkskolen det helt store overskuddet når året var ferdig. Med andre ord så dekker timeprisen såvidt det absolutt nødvendige. Syntes jeg lønnen min er rettferdig? Så absolutt syntes jeg det. Jeg har en høgskoleutdanning der jeg først gikk 2 år på den såkalte grunnutdanningen, etterfulgt av 1 år med skole for å bli faglig leder. Det er ikke et kort kurs, som mange har en oppfatning av, og min utdannelse har sørget for at jeg er pedagogisk kvalifisert til å gi elevene den beste opplæringen de kan få. Vi i denne bransjen er en av årsakene til at trafikkulykkene har blitt så sterkt redusert over de siste 40 årene. Opplæringen har blitt bedre, og jeg er stolt av å jobbe med dette i Norge, der vi har den beste trafikkopplæringen i verden. 

     

    For å sette det litt i perspektiv for de som syntes vi er urimelige og tar oss for godt betalt. Gjennomsnittsprisen for å erverve et førerkort i Norge er ca 35.000 kroner. Nå betaler riktignok ikke alle så mye, mens andre derimot betaler mer (grunnen for dette kommer jeg tilbake til senere) La oss si at du som 18 åring tar førerkortet og betaler 35.000 kroner for dette. Klart det er mye penger for en fattig student, eller for far og mor som ofte får regningen. La oss si at du kjører bil til du er 75 år gammel. Da har du altså fått nytte og glede av dette førerkortet i 57 år, med mindre du roter det bort på grunn av egen dumskap. 35.000 kroner fordelt på disse årene tilsvarer så mye som 614 kroner i året. Jeg kan ikke tenke meg andre tjenester du betaler like lite på årlig som dette førerkortet. Telefonregningen din er sannsynligvis høyere enn dette på 1 måned, og den forsikringen du har på din nye fete bil koster sannsynligvis mellom 20 og 30 ganger mer hvert år. Dette er en investering du gjør én gang, og som ofte betaler seg selv i form av jobbmuligheter. Nå er ikke jeg så naiv at jeg tror trafikklærerbransjen varer evig, ettersom at alt skal automatiseres, men foreløpig krever mange arbeidsgivere et førerkort klasse B, så det er en nødvendig investering for mange. Årsaken til at det oppleves dyrt er fordi kundene må betale dette beløpet over forholdsvis kort tid. Det som likevel overrasker meg er at mennesker ikke har noe problem med å kjøpe en tv til 25.000 kroner på avbetaling som til slutt kan bli dyrere enn et førerkort. Men det er slik det har blitt. Vi i denne bransjen har blitt vant til å bli hakket på for prisene, vi er vant til å høre at vi må jobbe kveld og natt ettersom at elevene ikke kan ta fri fra skolen, og vi har blitt godt vant til at alle dere der ute kan gjøre jobben like godt som oss. En rød L koster ikke mer enn noen tikroninger, så er alle kvalifiserte lærere. For min egen del har det enten vært en nødvendighet eller et krav om å ha førerkort klasse B i samtlige jobber jeg har hatt de siste 15 årene. Dette har sørget for at jeg år etter år har hatt en levelig årsinntekt.

     

    Men hvorfor oss? Det må jo være en grunn til at vi er et tema på god morgen Norge, og at vi til stadighet er et tema i VG og Dagbladet. Kan ikke vi bare akseptere at det koster å drifte en trafikkskole, og at vi skal leve av dette? Kan ikke vi bare akseptere at de som jobber med dette har høyere utdanning og er kvalifiserte mennesker som sørger for at din sønn eller datter er best mulig rustet for å håndtere trafikken uten å skade eller drepe seg selv og andre? Som jeg nevnte tidligere betaler noen mer, og noen betaler mindre. Her er et gratis tips for å få førerkortet billigere. Samarbeid med trafikkskolen og hør med de hva dere kan øve på hjemme for å ikke bruke så mange timer hos oss, men ha forståelse for at mennesker er forskjellige og noen lærer fortere enn andre. Dersom din sønn eller datter betaler mer enn naboens unger, så er det sannsynligvis fordi det er en nivåforskjell der. Det betyr kun at man må øve mer. Noen ganger betyr dette litt større kostnader, men det er i bunn og grunn et spørsmål om sikkerhet.

     

    Neste gang vi skal klage på pris, så syntes jeg vi kan finne en annen yrkesgruppe til en forandring. Vi kan heller ta for oss bilverksteder, tannleger, psykologer, advokater, frisører osv. Om dere syntes det er dyrt å betale 700 kr for en kjøretime på 45 minutter, så skulle man tro at dere fikk bakoversveis (bokstavelig talt) av å høre at jeg har betalt 500 kr for en klipp, som tok i underkant av 20 minutter. Og dette for en tjeneste der jeg vet at faenskapen har vokst ut igjen iløpet av 4 uker. Eller hva med å betale 250 kroner i egenandel for en legekonsultasjon som tar 5 minutter, der alt man får er 2 paracet og et tips om å holde senga? Senest i dag fikk jeg en regning på bilen som hadde vært til service. Mekanikerkostnadene kom på nesten 3000 kr for 3 timer. Dersom vi ønsker å klage på pris, finnes det mange å ta av. Og i samme slengen kan dere foreslå for alle andre yrkesgrupper at de må legge om arbeidstiden til kveld og natt for å tilfredsstille deres behov. La nå trafikklærerbransjen få en pause fra dette maset, slik at vi heller kan konsentrere oss om å tilby en sikker og effektiv opplæring!

     

    #trafikk #sikkerhet #trafikklærer #førerkort #bil #sosialemedier #klage #penger #negativ

    Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar

    Conny Helén Lamøy

    Jeg er ei jente på 25 år som opprinnelig er fra Vadsø i Finnmark. Nå har vi flyttet til Larvik for å prøve noe nytt. Jeg har fire barn og er gift med en herlig mann. Ta gjerne kontakt med meg om det skulle være noe du lurer på, uansett hva det måtte være. Jeg hører også gjerne fra deg for en prat angående forever living sine produkter. E-post: connylamy@live.no

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Design


    hits